top of page

Användarvillkor för nätbutikskunder

Webbutiken Prenew
(härefter kallad "webbutiken") ägs av Prenew med FO-nummer 3284591-3, belägen på Siarvägen 2, 02130, Esbo, Finland.
 

Avtalets giltighet, produkt- och prisinformation

Försäljningsvillkoren gäller för köp av varor via webbutiken. Priserna på de produkter som säljs i webbutiken anges intill respektive produkt. Fraktkostnader kan tillkomma, och dessa beror på köparens geografiska placering samt vald leveransmetod. Fraktkostnaderna visas vid beställning. Alla priser anges i Svenska kronor (kr). Produktinformationen presenteras direkt intill respektive produkt i webbutiken.
 

Att göra en beställning
  1. Välj produkter:
    Lägg till de önskade produkterna i kundvagnen för att beställa dem.

  2. Fyll i uppgifter:
    Fyll i alla obligatoriska fält och välj det leveranssätt som passar bäst för att slutföra beställningen.

  3. Granska priset:
    Den totala summan visas på skärmen.

  4. Betalning:
    Betalningen kan genomföras säkert med de betalningsmetoder som erbjuds av Maksekeskus AS, Wix Payments och Klarna:

    • Bankbetalningar: Aktia, Ålandsbanken, Danske, Handelsbanken, Nordea, Oma Säästöpankki, OP, POP Pankki, S-Pankki, Säästöpankki

    • Kortbetalningar: Visa / MasterCard

    • Delbetalning och faktura: Klarna

    OBS! När du använder banklänk som betalningsmetod, bekräfta din beställning och klicka sedan på knappen "Tillbaka till säljaren".

De personuppgifter som krävs för att genomföra betalningen överförs till den auktoriserade behandlaren Maksekeskus AS.
 

Avtalet träder i kraft när betalningsbeloppet har överförts till webbutikens bankkonto. Om vi inte kan leverera de beställda varorna på grund av att de är slut i lager eller av annan anledning, meddelar vi köparen så snart som möjligt och återbetalar de erlagda pengarna (inklusive fraktkostnader) omgående, dock senast inom 14 dagar från det att meddelandet mottagits.
 

Leverans

Varor levereras till följande länder: Finland och Sverige. Följande alternativ finns tillgängliga för mottagande av beställningen:

  • Leverans till paketautomat

  • Upphämtning
     

Köparen betalar fraktkostnaderna, och motsvarande prisinformation visas intill det valda leveranssättet.

Alla leveranser till Sverige anländer vanligtvis till den angivna leveransadressen inom 2–4 arbetsdagar från det att köpeavtalet träder i kraft. Vi förbehåller oss rätten att, i undantagsfall, leverera varorna inom högst 45 kalenderdagar.

Ångerrätt

Efter mottagandet av beställningen har köparen rätt att ångra avtalet som ingåtts med webbutiken inom 14 dagar.


Ångerrätten gäller inte om köparen är ett företag. För att utnyttja 14-dagars ångerrätten får varorna inte användas på något annat sätt än vad som är nödvändigt för att fastställa deras art, egenskaper och funktion – på samma sätt som man skulle ha möjlighet att testa varorna i en fysisk butik.

Om varorna har använts för annat ändamål än att fastställa deras art, egenskaper och funktion, eller om de visar tecken på användning eller slitage, har webbutiken rätt att sänka det återbetalningsbara beloppet i enlighet med varornas värdeminskning.

För att returnera varorna ska du skicka en ångeranmälan via e-post till info@prenew.fi inom 14 dagar efter att varorna mottagits.

Köparen ska returnera varorna inom 14 dagar från det att ångeranmälan lämnats, eller visa bevis på att varorna har överlämnats till transportören inom angiven tid.

Efter att webbutiken mottagit de returnerade varorna återbetalas alla betalningar som erhållits enligt avtalet omgående, dock senast inom 14 dagar. Webbutiken har rätt att vägra återbetalning tills de returnerade varorna har mottagits, eller tills köparen har lämnat bevis på att varorna har returnerats – beroende på vilket som inträffar först.

Om köparen tydligt har valt ett annat leveranssätt än det billigaste standardalternativet som webbutiken erbjuder, är webbutiken inte skyldig att ersätta kostnader som överstiger de normala fraktkostnaderna.

Webbutiken har rätt att annullera försäljningen och kräva att varorna returneras från köparen om det pris som anges i webbutiken är väsentligt lägre än marknadspriset på grund av ett fel.

Defekta varor

Webbutiken ansvarar gentemot köparen för eventuella brister eller fel i de varor som sålts, vilka fanns vid leveranstillfället och som framkommer inom två år från leveransen. Under det första året antas det att felet fanns vid leveransen, och det är webbutikens ansvar att bevisa motsatsen.

Köparen har rätt att kontakta webbutiken inom två månader från det att felet uppstått genom att skicka ett e-postmeddelande till info@prenew.fi. Webbutiken ansvarar inte för fel som uppstår efter att varorna har levererats till köparen.

Om de varor som köpts i webbutiken har fel för vilka webbutiken är ansvarig, kommer webbutiken att reparera eller ersätta de defekta varorna. Om varorna inte kan repareras eller bytas ut, återbetalas alla betalningar som är kopplade till avtalet.

Webbutiken ska besvara köparens klagomål skriftligen, eller i en form som möjliggör skriftlig reproduktion, inom 15 dagar.

Direktmarknadsföring och hantering av personuppgifter

Webbutiken använder endast de personuppgifter som köparen lämnar för att behandla beställningen och leverera varorna. Personuppgifterna vidarebefordras till den transportör som ansvarar för leveransen. Webbutiken skickar nyhetsbrev och erbjudanden till köparens e-postadress endast om köparen har uttryckt önskemål om att motta dessa genom att ange sin e-postadress på webbplatsen och meddela att han/hon vill ta emot direktreklam.

Köparen kan när som helst avbryta mottagandet av de erbjudanden och nyhetsbrev som skickas till e-postadressen genom att meddela detta via e-post eller genom att följa instruktionerna i meddelandet.

Tvistlösning

Alla klagomål från köparen gällande webbutiken ska lämnas in via e-post eller per telefon. Om köparen och webbutiken inte kan lösa tvisten genom överenskommelse, kan köparen vända sig till konsumenttvistnämnden, som har behörighet att lösa tvister som uppstår på grund av avtalet mellan parterna. Att vända sig till konsumenttvistnämnden är kostnadsfritt för köparen.

Köparen kan även vända sig till EU:s tvistlösningsorgan.

Användarvillkor för konsumenter som säljer sina datorer till Prenew

Säljarens skyldigheter

Genom att sälja din dator till Prenew och acceptera våra villkor bekräftar du att du är en privatperson bosatt i Sverige som har rätt att ingå ett rättsligt bindande avtal.

Du måste lämna fullständiga kontaktuppgifter, inklusive ditt namn, din fakturerings- och leveransadress, ditt aktuella mobilnummer och din e-postadress. Dessutom förbehåller vi oss rätten att begära ytterligare uppgifter i samband med försäljningen och de betalningar som sker via vår banktjänst. Sådana uppgifter kan omfatta ditt födelsedatum, födelseort och medborgarskap. Du ansvarar själv för riktigheten i de uppgifter du lämnar samt för alla kostnader som uppstår på grund av felaktiga kontakt- eller bankuppgifter.

Om du inte lämnar de efterfrågade uppgifterna inom 14 dagar kan din dator returneras till dig, och du ansvarar då för fraktkostnaderna.

Genom att sälja din dator till Prenew bekräftar du att du är datorns ägare och att du har full rätt att sälja den och dra ekonomisk nytta av försäljningen.

Vid försäljningen bekräftar du att du är myndig och kan sälja den dator du erbjuder oss, samt dra ekonomisk nytta av den. Om du är under den lagstadgade åldern måste du ha inhämtat samtycke från dina föräldrar eller vårdnadshavare för att sälja din dator till oss.

 

Genom att sälja din dator ger du Prenew fullständig rätt att undersöka datorn för eventuella saknade delar och/eller skador. Detta innebär att vi, vid behov, fysiskt måste öppna datorn för inspektion.

Din kundinformation lagras i vårt kundregister och används för att underhålla och hantera kundrelationer. För ytterligare information om behandling av personuppgifter, se vår integritetspolicy.

Försäljningsvillkor

Efter att vi mottagit och kontrollerat din dator förbehåller vi oss rätten att justera vårt prisförslag så att det speglar datorns värde vid inspektion baserat på dess skick och komponenter. Vi ber om ditt godkännande av det slutgiltiga prisförslaget, alternativt kan du välja att få din dator returnerad utan kostnad. Om de komponenter som skickas avviker väsentligt från de uppgifter du lämnat, förbehåller vi oss rätten att debitera returfraktkostnader. Om den vara du skickar inte är en dator, förbehåller vi oss rätten att debitera både sändnings- och returfraktkostnader.
 

Vi förbehåller oss även rätten att begära ytterligare uppgifter om datorns ägande samt att se ditt giltiga identitetsbevis. Vi förbehåller oss rätten att när som helst avböja en transaktion, särskilt om vi upptäcker misstänkt aktivitet eller misstänker bedrägeri.

Det paket du skickar till oss ska innehålla den dator som överenskommits under försäljningsprocessen.
 

När vi mottagit ditt paket och du har godkänt det slutgiltiga prisförslaget övergår äganderätten till datorn omedelbart till oss. Om vårt slutgiltiga prisförslag sammanfaller med den prisuppskattning som överenskommits vid sändning, anses erbjudandet automatiskt vara godkänt. Du kan avbryta försäljningen när som helst innan du skickar datorn till oss.
 

Alla försäljningsorder och sändningar som görs via vår webbplats med den identifierare vi tillhandahåller är ditt ansvar tills paketet har levererats till våra lokaler. Du är fri att välja vilken transportör du önskar, på egen risk och bekostnad.

Observera att vi använder olika transportörer beroende på din geografiska plats, och dessa transportörers försäkringsvillkor kan variera. Ytterligare information om försäkringar finns på respektive transportörs webbplats.
 

Det är ditt ansvar att säkerställa att paketets innehåll är korrekt och att det är ordentligt förpackat. Om din dator anländer till oss skadad, är det avsändarens ansvar, och Prenew är inte skyldig att ta emot datorn. Vi ansvarar inte om paketet försvinner eller skadas under transporten till våra lokaler.
 

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor med jämna mellanrum utan förhandsavisering.

ostan
myyn
bottom of page