top of page

Vanliga frågor
På den här sidan hittar du vanliga frågor och svar som rör köp och försäljning av datorer via Prenews tjänst.
Frågor om att sälja en dator
Var i processen är datorn jag har sålt?
När du har sålt din dator får du en länk via e-post till en spårningssida där du enkelt kan följa med var i säljprocessen din dator befinner sig.
Vad behöver jag göra med datorn innan försäljningen?
Vi tar hand om allt åt dig! Du behöver alltså inte formatera eller tömma datorns minnen innan du skickar den till oss.
Mina datorkomponenter finns inte i datorkalkylatorn – kan jag ändå sälja datorn?
Om dina komponenter inte finns med i vår kalkylator betyder det i regel att vi inte köper datorer med de specifika komponenterna.
Varför sälja till Prenew?
Om du vill slippa strul med opålitliga köpare, förolämpande låga bud och krångel med försäljningen, är Prenew ett enkelt val.
Är det pris ni erbjuder fast?
Det pris vi erbjuder gäller så länge alla komponenter är korrekt angivna och datorn inte har några fel i våra tester. Om testerna visar skillnader gör vi ett nytt erbjudande och du kan då välja att acceptera det nya priset eller få datorn returnerad till dig kostnadsfritt.
Hur snabbt kontrolleras och betalas datorn jag har sålt?
Vi granskar datorer inom 1–2 arbetsdagar efter att de har anlänt till oss. Om allt är i sin ordning betalar vi ut summan direkt efter granskningen.
Hur skickar jag min dator på ett säkert sätt?
Du kan skicka datorn i ditt eget paket eller beställa ett fraktpaket från Prenew. Prenews fraktpaket innehåller förpackningsmaterial och instruktioner för att skicka datorn. Du kan också lämna in datorn direkt till vårt kontor i Esbo. Leveranssätt väljer du i samband med försäljningen.
Vilken typ av datorer köper ni?
Vi köper för tillfället endast gamingdatorer med komponenter som finns med i vår kalkylator. Vi köper inte datorer med DDR3-minne, bärbara datorer eller spelkonsoler.
Köper ni komponenter skilt?
Vi köper i regel inte enstaka komponenter. Om du däremot har ett större parti delar kan du kontakta oss för ett erbjudande
Frågor om att köpa en dator
Hur säkerställs datorernas funktionalitet?
Varje dator vi säljer genomgår noggranna stresstester och alla komponenter kontrolleras. Alla våra datorer levereras dessutom med Prenew Respawn-serviceavtal som garanterar att du kan använda datorn tryggt och säkert!
Hur skiljer sig en begagnad dator från en ny?
Prestandan i datorkomponenter minskar inte vid användning, och med undantag för utbytbara fläktar slits komponenterna knappt. Den största skillnaden mellan en ny och en begagnad dator ligger i det yttre skicket – och förstås i priset.
Är skatterna inkluderade i datorns pris?
Ja. Alla priser på våra datorer inkluderar moms enligt marginalbeskattning. Observera dock att marginalmoms inte är avdragbar för företag.
Vad händer om datorn går sönder?
Alla våra datorer omfattas av Prenew Respawn-serviceavtalet. Det innebär att om ett fel uppstår och datorn behöver garantiåtgärd, så repareras den inom två arbetsdagar efter att den har kommit till oss. Du kan läsa mer om villkoren i vårt garantidokument.
Hur snabbt skickas datorn?
Datorerna finns redo på vårt lager och skickas varje vardag. De skickas ofta redan samma dag som beställningen gjorts, men senast nästa vardag.
Varför köpa från Prenew?
När du köper från Prenew kan du vara säker på datorns kvalitet och spela utan oro tack vare vårt omfattande garantipaket! Dessutom sparar du både pengar och miljön genom att köpa en rekonditionerad gamingdator.
Allmänna frågor
När har ni öppet?
Vårt kontor är öppet mån–fre kl. 9–18. Vår webbutik är däremot öppen dygnet runt, så du kan köpa eller sälja en dator när som helst.
Kan jag byta in min gamla dator mot en bättre?
Absolut! Du kan sälja din gamla dator via vår kalkylator och köpa en ny. Vi drar då av värdet på din gamla dator från det nya köpet, så snart den gamla har kontrollerats
bottom of page