Prenews integritetspolicy
Välkommen till vår integritetspolicy. Här förklarar vi vilken typ av personuppgifter vi samlar in om dig, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har som registrerad. Denna integritetspolicy gäller dig om du är:
• Vår kund eller potentiell kund
• Besökare på vår webbplats
• Representant eller kontaktperson för vår företagskund eller affärspartner
Prenew Suomi Oy (“vi”, “oss” eller “Prenew”) är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som beskrivs i denna integritetspolicy. Observera att om Prenew agerar som personuppgiftsbiträde för sina företagskunder eller samarbetspartners, bör du granska deras integritetspolicyer för information om insamling och behandling av dina personuppgifter.
Observera också att Prenews webbplats kan innehålla länkar till andra webbplatser. Vår integritetspolicy gäller endast vår webbplats, så om du klickar på en länk till en annan webbplats bör du läsa deras integritetspolicy.
För att göra det lättare för dig att hitta den information du behöver har vi delat upp informationen i följande avsnitt, som vi hoppas hjälper dig att navigera i denna policy:
• Vilka uppgifter samlas in och för vilka ändamål?
• Cookies
• Marknadsföring
• Utlämnande av uppgifter
• Hur länge behåller vi dina uppgifter och hur skyddar vi dem?
• Vilka är dina dataskyddsrättigheter?
• Ändringar i vår integritetspolicy
• Kontaktinformation
Vilka uppgifter samlas in och för vilka ändamål?
I detta avsnitt förklaras vilka personuppgifter Prenew samlar in om dig, för vilka ändamål, hur uppgifterna samlas in och vilken den rättsliga grunden är. Observera att mer än en av kategorierna nedan kan gälla dig (t.ex. om du är vår kund och använder vår webbplats bör du läsa alla relevanta avsnitt).
Om du är Prenews kund samlar vi in följande uppgifter om dig:
• För- och efternamn
• Kontaktuppgifter
• Bankkontouppgifter när du säljer din enhet till oss
• Övriga transaktionsrelaterade uppgifter, t.ex. produkttyp
• Betalningsinformation
• Kommunikation du kan ha med oss
Du tillhandahåller dessa uppgifter när du gör en transaktion med oss, till exempel genom att fylla i våra webbformulär eller på annat sätt kontakta oss. Vi använder uppgifterna för att behandla din transaktion, tillhandahålla kundservice, kommunicera med dig om din transaktion och hantera ditt konto i relation till ditt kundförhållande. Vi kan också använda uppgifterna för att tillhandahålla reklam till dig inom de lagstadgade kraven, och du kan alltid välja att avstå från reklam genom att avbryta prenumerationen. Dessutom kan vi genomföra kundundersökningar där vi använder ovan nämnda uppgifter för att kontakta dig och samla in ytterligare information om din kundupplevelse, dina preferenser och annan feedback.
Observera att när du genomför en betalning eller en betalningsorder på vår webbplats, överförs transaktions- och betalningsuppgifterna till vår betalningstjänstleverantör som tillhandahåller betalningsfunktionen. På samma sätt delar vi dina beställningsuppgifter med vår logistikpartner för att kunna leverera produkten till dig eller alternativt arrangera hämtning av produkten från dig. Om du väljer en uppskjuten betalningsmetod och därmed ansöker om kredit, kan våra betalningstjänstleverantörer genomföra kreditkontroller för att säkerställa din kreditvärdighet. För mer information om deras databehandlingsaktiviteter, vänligen se den relevanta partnerns integritetspolicy.
Den rättsliga grunden för insamling och behandling av ovan nämnda uppgifter är fullgörandet av avtalet mellan dig och oss och, i den mån de används för marknadsföring eller kundundersökningar, vårt berättigade intresse av att marknadsföra våra produkter och tjänster till dig och utveckla vår verksamhet. Om du prenumererar på vårt nyhetsbrev i samband med att du gör en transaktion med oss, är den rättsliga grunden för databehandlingen ditt samtycke, och du kan återkalla det genom att avbryta prenumerationen på nyhetsbrevet. Se mer information om våra marknadsföringsmetoder nedan under avsnittet “Marknadsföring”.
Om en lagstadgad skyldighet kräver att vi gör det eller om det är nödvändigt för bedrägeribekämpning i enlighet med våra berättigade intressen, kan vi också samla in ytterligare identifieringsuppgifter från dig, såsom en kopia av ditt identitetskort eller personnummer. Dessutom kan vi och våra betalningstjänstpartners använda bedrägeribekämpningstekniker för att säkerställa att vi genomför en legitim transaktion med dig och förhindra eventuella försök att göra köp med exempelvis stulna identitetsuppgifter eller betalningsinformation. När vi gör detta baseras det på vårt berättigade intresse av att undvika bedrägerier och kriminellt beteende i vår verksamhet, och de uppgifter som samlas in om dig kan jämföras med offentliga uppgifter eller databaser för att minska risken för bedrägeri i det aktuella fallet.
Om du ger ditt samtycke till vår marknadsföring eller på annat sätt tillhandahåller dina uppgifter till oss: Om du ger ditt samtycke till vår marknadsföring (t.ex. prenumererar på vårt nyhetsbrev) samlar vi in dina kontaktuppgifter och information om ditt samtyckes status. Den rättsliga grunden för insamling och behandling av dessa uppgifter är ditt samtycke, och de används för att leverera vår marknadsföringskommunikation till dig, och du kan när som helst välja att avstå från det genom att avbryta prenumerationen enligt instruktionerna i marknadsföringsmeddelandena eller genom att kontakta oss. Ibland kan vi också genomföra olika kampanjer eller tävlingar där du, genom att delta, kan ge oss dina kontaktuppgifter och eventuellt annan information relaterad till den aktuella kampanjen. Den rättsliga grunden för insamling och behandling av dessa uppgifter är ingåendet och genomförandet av avtalet om kampanjen, och uppgifterna används för att genomföra kampanjen eller tävlingsaktiviteterna och för att kontakta dig i samband med ditt deltagande.
När du besöker vår webbplats skickar din enhet automatiskt viss teknisk och annan information till oss (t.ex. IP-adress, webbläsar- och enhetsinformation samt källan till ditt besök). Denna information används för att tillhandahålla webbplatsen och dess tjänster till dig, med den rättsliga grunden beroende på situationen – antingen vårt berättigade intresse eller fullgörandet av ett avtal mellan dig och oss. Vi kan också samla in information om din användning av webbplatsen via cookies. Mer information om cookies och liknande tekniker finns nedan under avsnittet “Cookies”.
Om du är representant eller kontaktperson för vår företagskund eller affärspartner, eller en enskild näringsidkare vi samarbetar med, samlar vi in följande information om dig:
• Namn och kontaktuppgifter, samt vid behov uppgifter som krävs för att identifiera dig som avtalspart om du är enskild näringsidkare
• Information om din roll och relation till företaget/affärspartnern
• Eventuell interaktionshistorik och preferenser
Denna information får vi antingen direkt från dig, om du kontaktar oss, eller från din organisation och dess andra representanter. Vi använder uppgifterna för att hantera vår affärsrelation och uppfylla avtal med företagskunder/affärspartners samt relaterad kommunikation. Den rättsliga grunden för behandlingen är vårt berättigade intresse av att hantera avtalsrelationen och samarbetet, och om du är en enskild näringsidkare, är grunden även fullgörandet av avtalet mellan oss.
Om vi är skyldiga att rapportera samarbetstransaktioner till skattemyndigheter, kan vi även behöva samla in ditt personliga skatteidentifikationsnummer. Den rättsliga grunden för denna behandling är uppfyllandet av rättsliga skyldigheter.
Cookies
Cookies är små datafiler som webbplatser sparar i din webbläsare eller på din enhet när du besöker dem. När cookies aktiveras samlas vissa personuppgifter in om dig via din enhet och webbläsare. De cookies vi använder kan samla in följande information:
• IP-adress
• Webbläsartyp, version och sessions-ID
• Enhetstyp och operativsystem
• URL:er på webbplatsen, hur länge du stannar på sidorna och vad du gör där
• Tidpunkt för besöket och plats på stadsnivå
Vilken information som samlas in beror på vilken typ av cookies som aktiverats. Du kan välja vilka cookies som får användas (utöver de som är strikt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera) via cookie-bannern som visas när du först besöker vår webbplats. Du kan också radera redan sparade cookies via inställningarna i din webbläsare.
Vi använder cookies för följande ändamål:
• Säkerställa att webbplatsen fungerar korrekt (“strikt nödvändiga cookies”)
• Erbjuda bättre funktionalitet och personalisering (“funktionella cookies”)
• Visa dig anpassad reklam (“marknadsföringscookies”)
• Mäta, analysera och förbättra webbplatsens prestanda (“prestandacookies”)
Den rättsliga grunden för att samla in personuppgifter via cookies är – för strikt nödvändiga cookies – vårt berättigade intresse eller fullgörandet av ett avtal, beroende på situationen. För övriga cookies är grunden ditt samtycke, som du ger genom att acceptera cookies i bannern.
Mer detaljerad information om vilka cookies som används på vår webbplats hittar du i cookielistan längst ner på denna sida.
Marknadsföring
Som nämnts ovan kan vi använda vissa av dina personuppgifter för att tillhandahålla reklam till dig. Om du har gett oss ditt samtycke till marknadsföring, till exempel genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev, eller om lagen annars ger oss rätt att kontakta dig baserat på vårt berättigade intresse, kan vi skicka kommunikation och reklam om våra produkter och tjänster, erbjudanden och kampanjer eller andra nyheter relaterade till Prenew eller dess partners. Vi kan skicka dessa meddelanden via e-post eller SMS, beroende på de kontaktuppgifter du har lämnat. Som nämnts ovan har du alltid rätt att avbryta prenumerationen på dessa meddelanden genom att följa instruktionerna för avregistrering som ges i varje meddelande eller marknadsföringskommunikation. Du kan också kontakta oss via kontaktuppgifterna nedan för att avbryta prenumerationen.
Utlämnande av uppgifter
Prenew överför nödvändiga personuppgifter för att behandla betalningar till sina valda betalningstjänstleverantörer.
Dessutom delar vi personuppgifter inom Prenew-koncernen för de ändamål som nämns ovan. För att uppfylla vissa av de syften som beskrivs i denna policy kan vi också dela vissa av dina personuppgifter med våra tjänsteleverantörer eller affärspartners, såsom parter som tillhandahåller tjänster till oss eller utför åtgärder för vår räkning för att tillhandahålla tjänster till dig eller möjliggöra en transaktion med dig, till exempel våra logistik- och betalningstjänstpartners, våra IT-tjänsteleverantörer, våra konsulter eller våra samarbetspartners som är involverade i din kundinteraktion genom vårt samarbete (till exempel våra försäljnings- eller returpartners). Om du har gett ditt samtycke till tredjepartscookies eller prenumererat på vårt nyhetsbrev eller vår marknadsföringsverksamhet kan vi dela dina personuppgifter med dessa tredjeparts cookie-leverantörer och våra marknadsföringspartners som utför behandlingen för vår räkning.
Vi kan också lämna ut personuppgifter till parter utanför Prenew om:
• Lagen kräver det, till exempel när vi måste lämna ut personuppgifter för att svara på en begäran från en myndighet eller brottsbekämpande myndighet.
• Utlämnandet av dina personuppgifter är nödvändigt för att säkerställa säkerheten och skydda rättigheterna för Prenew, våra partners, våra kunder eller dig, eller för allmänhetens intresse enligt lag.
• Om vi är involverade i en fusion, företagsförvärv eller försäljning av hela eller delar av våra tillgångar kan vi dela och/eller överföra dina personuppgifter i samband med utvärderingen och genomförandet av sådana affärstransaktioner.
• I alla andra situationer där vi har fått ditt samtycke till en sådan överföring.
Eftersom vissa av våra tjänsteleverantörer och partners är belägna utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet kan vi behöva överföra personuppgifter utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet för att genomföra våra verksamheter. Sådana överföringar görs i enlighet med tillämpliga lagkrav och med användning av lämpliga skyddsåtgärder, baserade på exempelvis Europeiska kommissionens beslut om adekvat skyddsnivå eller genom användning av Europeiska kommissionens standardavtalsklausuler.
Hur länge behåller vi dina uppgifter och hur skyddar vi dem?
Personuppgifter behålls i allmänhet tills de inte längre behövs för de ändamål som beskrivs ovan. Längre lagringstider kan gälla om vi har en lagstadgad skyldighet att behålla vissa typer av uppgifter enligt lagstadgade lagringsperioder, till exempel enligt bokföringslagstiftning. Dessutom, om vi behöver behålla uppgifter längre för att skydda våra juridiska intressen, behåller vi de uppgifter som behövs för detta ändamål baserat på preskriptionstider eller, om det behövs, tills det relevanta kravet eller de relevanta kraven har slutligt avgjorts.
Vi använder både tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter. Vi har infört fysiska, administrativa och tekniska säkerhetsåtgärder för att säkerställa säkerheten och konfidentialiteten i behandlingen av dina personuppgifter. Endast personer som behöver tillgång till dina uppgifter för sitt arbete har sådan tillgång.
Vilka är dina dataskyddsrättigheter?
Enligt tillämplig lagstiftning och inom dess gränser har du följande rättigheter:
• Rätt till tillgång till personuppgifter – Du har rätt att veta om vi behandlar dina personuppgifter och rätt att få tillgång till dessa personuppgifter.
• Rätt till rättelse av personuppgifter – Om du anser att dina personuppgifter är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att de rättas.
• Rätt att bli glömd – Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas inom de gränser som lagen tillåter.
• Rätt att begränsa behandlingen – Under vissa omständigheter har du rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas.
• Rätt att invända mot behandlingen – Under vissa omständigheter har du rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter.
• Rätt att återkalla ditt samtycke – Om du har gett ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter har du rätt att när som helst återkalla detta samtycke.
Rätt till dataportabilitet – Du har rätt att få de personuppgifter du har tillhandahållit oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format, och om det är tekniskt möjligt, få uppgifterna överförda till en annan personuppgiftsansvarig.
Om du vill utöva någon av dessa rättigheter, vänligen kontakta oss via kontaktuppgifterna i slutet av denna integritetspolicy. Observera att vissa av dessa rättigheter inte är absoluta och att det kan finnas begränsningar för deras utövande.
Ändringar i Prenews integritetspolicy
Vi kan komma att uppdatera denna integritetspolicy till följd av förändringar i våra behandlingsaktiviteter eller gällande lagstiftning. När detta sker kommer vi att göra den uppdaterade policyn tillgänglig på vår webbplats.
Kontaktuppgifter
Om du har frågor om denna integritetspolicy, om de personuppgifter vi har om dig, eller om du vill utöva någon av dina rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen, vänligen kontakta oss.
Personuppgiftsansvarig:
Prenew Suomi Oy
FO-nummer: 3284591-3
Adress: Tietäjäntie 2, 02130, Espoo, Finland
E-post: info@prenew.se
Webbplats: www.prenew.se
Om du vill lämna in ett klagomål eller om du anser att Prenew inte har hanterat ditt ärende på ett tillfredsställande sätt kan du kontakta den behöriga tillsynsmyndigheten i det land där du är bosatt eller i vårt verksamhetsland, vilket är Finland. I Finland är det Dataombudsmannens byrå (Tietosuojavaltuutetun toimisto) som är tillsynsmyndighet.